Hogyan tudja egy cég hatékonyan kezelni a kintlévőségeit?
Íme, a 6 leggyakoribb probléma, és a megoldásuk, amelyeket azonnal bevezethet a cégében.
Probléma #1: Érdekellentét az értékesítés és pénzügy között
A sales osztály abban érdekelt, hogy akkor is a legtöbb terméket helyezze ki, ha a partner még nem fizette ki a korábbi számláját, a pénzügyi osztály pedig befagyasztaná a szolgáltatást, és minden korábban kihelyezett terméket visszakérne.
Megoldás:
- már az értékesítés során le kell fektetni a „játékszabályokat”;
- a vevőt érdemes elkötelezni az együttműködés mellett;
- és folyamatosan edukálni a pontos számlafizetés érdekében.
Probléma #2: A követeléskezelést senki sem szereti csinálni
Akit ilyennel terhelnek, az gyakran nem is ért hozzá, a lélekölő küzdelem miatt a munkavállaló lojalitása zuhanni kezd, ha pedig a cégvezető végzi ezt, akkor annak hitelessége fog csökkenni a Partnerei előtt.
Megoldás:
- külön állítsunk fel a Partner részére érdekeltségi rendszert jutalmazási és büntetési következményekkel;
- a követeléskezelésre vegyünk fel külön szakképzett munkatársat, aki az aktivitását megtervezi, és akinek a működését a vezetés folyamatosan kontrolálja;
- a munkatársat folyamatosan képezzük oktatásokkal, konferenciákkal, workshopokkal.
Probléma #3: A hitelező kezében nincs eszköz
A hitelező kezében nincs semmilyen eszköz, hogy komolyan vegyék, a „cash flow gap”-hez nem állnak rendelkezésre megfelelő tartalékok.
Megoldás:
- ajánlott szerződést kötni egy olyan jogi szolgáltatóval, akinek jelentős tapasztalata van a kintlévőségek kezelésében;
- érdemes hitelkeretet nyitni a számlavezető pénzintézetnél vagy állami garantőröknél;
- ajánlott számlabiztosítást kötni és/vagy faktoring szolgáltatást igénybe venni.
Probléma #4: Lassul az ügyintézés
A cégvezetői és a pénzügyi mikródöntések lelassítják az ügyintézést, a késedelem idejével folyamatosan csökken a számla eredményes behajtásának lehetősége.
Megoldás:
- behajtási folyamat üzemeltetése;
- kintlévőségelkerülési és követeléskezelési szabályzat készítése;
- a számlamonitoring legyen automatikus, és mindenkire kiterjedő;
- a döntéseket ne ügyvezetői kompetenciák, hanem üzlet etikai kérdések szerint hozzák meg.
Probléma #5: Nincs előminősítés
Nincs Ügyfél előminősítés, vagy ha van, akkor sincsenek folyamatosan monitorozva a partnerek.
Megoldás:
- kerüljön bevezetésre BISNODE vagy OPTEN ügyfélminősítő rendszer;
- a problémás cégeknek csak készpénzes teljesítéssel egyidejűleg, vagy előre utalással adhatóak el a termékek.
Probléma #6: Nincs idő a kivitelezésre
Nem elég a tervezés, végre is kell hajtani, de nincs idő, megfelelő ember, kellő forrás, technikai feltétel, jogi, pénzügyi, adósságkezelési kompetencia.
Megoldás:
– a számlamonitoring és követeléskezelési folyamatok kiváltása a FAIR PAY CONTROL szolgáltatásával.